Liam gillar banan.

Plugg som vanligt på förmidagan. Tentan börjar närma sig. Liam låg i sängen och solade magen till en början, sedan var han med oss i köket. En liten incident med en lös russel och en lös Liam idag. Inget allvarlig, men hjärtat i halsgropen. De såg inte oss, vi såg inte dem, mitt på ljusa dagen då det brukar vara safe att släppa Liam lös. Kollar ALLTID om allt är okej, om det är lugnt och har alltid uppsyn. Men just vid detta tillfälle plockade jag upp efter Liam, och jag hade han mitt framför näsan. Jack russeln och Liam blev jättebra kompisar, och de stod länge och nosade på varandra. Liam bjöd till och med in till lek, men Russeln var nog lite för liten och för gammal. En väldigt snäll och förstående matte fick mig att inte ha livslång ångest över det som hände. Jäklar mig, jäklar jäklar, det kunde gått illa. :-(

 

En liten tankeställare: Liams reaktioner på hund måste övas på riktigt nu. Och helhjärtat från min sida. Saken är att jag vet inte vad som är bäst, alla går med skilda meningar. . Jag vet inte hur jag ska försöka reda det, men ah . . Tänk, tänk, tänk. . .

 

Så otroligt skönt att hela grejen slutade i en ny hundkompis, och guld åt mattens reaktion. Verkligen. . Liam var aldrig aggresiv, utan mer lekfull, varav Jacken fick lite panik när Laim kom flygandes från ingenstans. Och det förstår man ju. Men Liam förstod snabbt att det är inte han som bestämmer, utan den lilla killen hade övertaget så han backade undan.

 

Jag har irriterat mig på det där hela dagen nu, och det är nog dags att släppa händelsen. Jag känner mig grymt oansvarig för jag kunde förhindrat det om jag varit uppmärksam just de 3 sekunderna. Attans bananer, och fasen. Ikväll har vi tagit det lungt, med lite hjärn-gympa övningar för Liams del. Kan vara så att han fått för lite att göra, därför blir han mer stirrig och uppspelt när det kommer andra hundar. Är han lite trött brukar han inte bry sig så mycket. . Hur sjutton ska jag göra...? /Martina

 

Mmmm.. Mums med gammal banan som låg på golvet när tjejen bakade. Slurp, slurp, slaffs! Det är superkallt ute, tur att matte hade med sig täcket hit. Idag fick jag en lek-kompis, men han blev rädd för mig så han reste ragg. Såg ut som en aborre.. Tjejen blev inte glad när jag gav mig iväg på raggar-runda. Jag borde nog låta bli, men jag är ju så nyfiken! Ty fick jag, för den lilla hunden var tuffare än jag. Tjejen är ofta trött, jag tror hon behöver en riktig prommenad. Speciellt med tanke på hur mycket hon har fikat det senaste. Både bulle, chockladboll och winerbröd! Och jag fick inte ens en köttbulle att fika på. Hoppas jag får det imorgon.  Då ska jag vispa med svansen som jag gjorde när hennes plugg-kompis kom. Jätteglad! :-D Hon lånade ut sin scarf till mig, och dansade hula-hula med filten från soffan. Det tyckte jag var roligt, hon såg konstig ut. Nu är jag trött. Händelserik dag! /Liam

 

  

 


Kommentarer
Postat av: Oscar

Vad snygg du är i scarvesen! Här är också snö och kallt nu, jag får ha täcke på mig. Det är skönt men jag gillar inte att kissa när jag har det på mig...

Jag har hört av husse och matte att vi ska komma och hälsa på dig en dag! Ska bli kul att träffas igen!

2009-02-17 @ 16:12:42
URL: http://whipparna.blogspot.com
Postat av: Petter

Så du har blitt med hund på äldre dar?

Det har jag också funtat på, men fiskarna tar massa tid som vanligt...

kram/Pester

2009-02-17 @ 19:18:08
URL: http://saltvattenvandal.blogspot.com/
Postat av: hundstina

Martina, har du testat att träna passivitet på en hundklubb?

En annan variant som (jag tycker att) du mycket väl kan prova (om du inte redan gjort det) är att försöka hitta ett gäng vänliga och stabila hundar (uppfödare kanske, eller nåt i den stilen - inte offentlig rastgård ännu) att släppa Liam med. På inhängnat område.

Med tanke på hans ras, och hans beteende med jack russeln, så är det högst troligt att lössläpp-övningar skulle minska hans spänningar och nervositet inför andra hundar - och din också förhoppningsvis;-)

Keep up the good work!!

2009-02-18 @ 12:52:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0