ett STORT steg i rätt riktning.

Oj. Ännu en helg har gått, och så mycket har hänt som jag vill blogga om. 

I Fredas kväll var vi hemma och mös framför tvn. Liam verkade lite rastlös så jag tog fram en pip-leksak till honom. Video finns på detta. Otroligt kul, men det var lite svårt att se lets dance. :-) Vi somnade båda två runt 23 tiden och vaknade tidigt. Städade lägenheten och övade kloklipp. Jag kämpar vidare med detta för jag är lite svag vad det gäller detta. Tycker det är lite obehagligt men visar ingenting. Är som jag fått råd om att vara envis och vara lugn men har ändå inte lyckats klippa hans klor..

 

På eftermiddagen var vi ute och Liam var lös på fältet. Sökte lite godisar och kastade lite boll. Fick hundmöte på vägen hem och han blev hispig. Men hundens matte stannade kvar och frågade om de fick hälsa. Så när Liam var lugn och avslappnad fick de nosa på varandra men tillslut valde Liam att totalt ignorera den andra hunden. Tack till hundmänniskor med förståelse och som erbjuder det bästa sätt att få Liam att förstå att hundar är inte farliga. Man behöver inte vara rädd.. Tackade och gick hem. På kvällen gick vi till Chrille och Jessie. Där skulle det övernattas för jag skulle jobba på natten så jag ville inte att han skulle vara själv. Enligt raporter från Jessies husse var de lite si sådär, men Liam lugnade ner sig och la sig i hallen en stund.. Måste erkänna att det var väldigt tomt och tråkigt när man kom hem runt 03 och ingen som värmde upp sängen hemma. :-(

 

Vid 11 tiden gick jag för att hämta Liam och för att gå en längre prommenad. Här skulle övas hundmöten, så vi gick runt den hundtäta rundan runt Munksjön. Vilket äventyr! Klickern var framme och rask takt och en lite envis tanke från min sida att detta ska vi lösa. Nu ska vi öva! Och det gick otroligt bra.  Fick fyra hundmöten och Liam visade bara tecken på nyfikenhet. Passerade hundar galant, klick, och godis! Han förstod vad som gällde från första början.. Efter halva rundan stötte vi på brandmän som var ute på isen för att rädda en svan. Detta stod vi och tittade på en stund och pratade med en dam i 50års åldern. Hon var så trevlig att vi tog följe resten av biten och pratade. Hon frågade om Liam var en vinthund och hur gammal han var, och vi pratade om kommunen i det stora hela. Samhällsfrågor ect. Väldigt intressant och frukansvärt kul. 

Mot slutet på prommenaden mötte vi en Jack russel. Åh, Liams favorit hund att skälla på. Han försökte sträcka sig mot hunden och blev lite hispig men skällde aldrig. Då var jag ganska sträng och klickade inte för han agerade inte rätt, så jag ansåg att det inte var rätt att belöna. Men ändå, stora framsteg. Otroligt stora framsteg. Var så glad att jag ringde Katta och kvittrade om Liams lilla prommenad. Jag är så otroligt glad att jag ville jubla.

 

Efter detta var det dags för kloklipp. Och det började väl som vanligt, men jag gav mig attan på att det skulle fasen funka nu. Jag ska, ska, ska... Gav nästan upp, tog en paus, och försökte igen.. Till slut sa jag "Liam, lägg av.." Och då bara gav han med sig.. Jag klippte lillfisens klor idag med andra ord. Helt själv! Jag är så stolt över mig själv, och över Liam. Jag börjar förstå honom mer och mer, och det gör det lättare i alla sorters träning. Dagen idag har varit för mig en brytpunkt i väldigt mycket och gud, om ni förstår hur lycklig jag är! 

Utöver detta så har Liam duschat. Eller jag och Liam har duschat kan man väl säga. Och även då skötte han sig bra, förra gången misslyckades jag, men idag stod han helt stilla med huvudet vilandes mot min axel. Efteråt var det super-spring i lägenheten. Rullade sig i sängen och i soffan som jag redan förberett. Katta nämnde något om detta i telefonen. Tack för det :-)

 

Skön helg, väldigt skön. Väldigt glad och lycklig.. Väldigt förtjust i Liam och denna känsla bara växer och växer. Både Liam och jag växer.. Stegvis gör vi framsteg båda två och det handlar oftast om att hitta rätt kommunikation och bra råd från hundvana vänner och givetvis fantastiska familjen i Malmö! /Martina

 

Pip-maraton!

 

Himla konstiga tjejen! Först lämnar hon mig hos han som inte är rädd för mig och Jessie. Sen hämtar hon mig dagen efter, och sen klipper hon mina klor! Och inte nog med det, hon tyckte jag luktade illa, så jag var tvungen att duscha! Kom igen, jag luktar väl inte illa? Varför måste man duscha för? Helt konstigt.. Vi ska gå över till Johan och kolla på OZ. Det har jag längtat efter.. Undra hur det går.. Snart kommer familjen! Jag längtar varje dag nu. Super kul! Och jag har nosat på en hund, tänka sig! Men han var inte så rolig.. Mest större och svart.. Men tjejen blev glad.. Vad gör man inte för lite glädje? hi hi hi /Liam

 

 

 

 

     Söt whippet-rumpa.            Jag gillar inte att dusha!


Kommentarer
Postat av: Kattalena

Men wow! Vad det händer grejer! Tom lyckats klippa hans klor! Det är verkligen inte illa ;-)

Ni är ju fantastiska båda två!!! Gud så glad jag är att Liam får vara hos dig. Så roligt att läsa om era dagar och speciellt när de är så här positiva :-D



Stora stora jättekramar till er båda från oss alla i Malmö!

2009-03-01 @ 21:43:27
URL: http://whipparna.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0