Tass på pall!

Istället för att köpa boken jag bloggade om sist, gick jag och lånade den på biblioteket, Och den är verkligen värd 5 av 5 stjärnor flera gånger om. Man fastnar lätt i mönster när man vill aktivera sin jycke. Många bra tips om inomhus och utomhus aktiviteter som är värda att ta till sig, och här i Jönköping har vi börjat träna.  Första steget är tass på pall. Vi har även kämpat med kommandot "ligg" utan att peka i golvet som jag alltid behövt göra. Vet inte om Katta och Micke behövde det, men Liam har aldrig förstått när jag har sagt det. Även att "sitta vackert", och att förså kommandot "upp". Liam är superduktigt, och efter 3 försök med kommandot "pall" förstod han. Helt otroligt! Liam kan ju redan "high five", hur coolt är inte det? Sakerna vi övar på nu är väldigt basic, men jag lägger ändå upp små klipp som ni kan kika på om ni har lust. Dock är de filmade med mobilkameran så kvaliten är inte bäst. Batterierna i den andra kameran var slut.

I dagarna händer mycket, kanske inte så mycket mer för Liam än inomhus aktiviteter och hundvaktande av Jim och Mando. Mycket plugg i kombination med en hel veckas arbete på posten. Liam har fortfarande lite ont sedan han sträckt sig rätt ordentligt, men det börjar bli bättre. Istället är vi inomhus och läser om hundar, och leker med lejonet. Vi gick dock ner till piren i lördags för att ta en glass med Chrille och Jessie. Stekande varmt och mycket folk. Underbart! Det är verkligen sommarvärme ute nu på dagarna. /Martina


Upp från sittande läge.
Tass på pall
Ligg utan att peka på golvet.


Hå hå , ja ja! Mitt ben gör lite ont än. Jag vill ut och springa, jaga humlor, och leka med Jim när han kastar den där runda grejen med ett hål i som rullar iväg så fort. Tjejen säger att vi får vänta. Vänta är tråkigt! Snart fyller jag och tjejen år. Jag fyller fyra år den 8e Maj, Och tjejen fyller 2 dagar före mig, men blir betydligt äldre. Dubbelt kalas! Undra om man får paket och tårta på det här stället..  Vi har fått en bild från när Mia, hon fotografen, som fotade oss vid hamnkanalen i det fina vädret för ett tag sen. Hoppas vi får fler bilder! I fredags fick jag glass, vi var nere på piren med en kille som heter Fredrik. Efter det var det grillkalas hos en Eric, och jag fick korv, och lite kött. Strosade runt på gräsmattan och luktade på allt anorlunda. Alla tyckte jag var så rolig när jag rullade omkring i det sköna gräset. Blev helt grön, men det är ju så skönt!  I Lördags fick jag och Jessie glass. (Glass igen!! Jag gillar värmen!) Hur gott var inte det då? Killen som inte är rädd för mig bjöd mig på lite glass. Han är ju rätt reko ändå! /Liam






Mmmm, mums!


En av de bilder
Mia tagit på oss.


Kommentarer
Postat av: Kattalena

Vilka fina bilder!!! Och oj vad duktig Liam är (och du Martina!). Coolt att du fått "ligg" att fungera. Det lyckades vi aldrig helt med. Andra saker lärde han sig snabbt, men just "ligg" var svårt. Grattis! Ni verkar ha det helt underbart. Liam har fått ett så bra liv med dig! Han ser helt underbart söt och välmående ut på bilden längst ner, den som Mia tagit.

2009-04-29 @ 13:54:51
URL: http://whipparna.blogspot.com
Postat av: emilia

haha vilken buse! bilden i soffan är ju klockren=) Ha en bra helg.

2009-04-30 @ 12:10:33
Postat av: Michael

En annan kul grej ni kan träna in är att trycka på knappen vid övergångsställen. Ganska lätt att lära in och knappen har ju inbyggd klicker. Dessutom impar det grymt på omgivningen när man kommer fram till ett övergångsställe och säger "Liam, tryck på knappen" och hunden hoppar upp och trycker.

Oscar kan det, och det borde vara lättare att hitta knappar som Liam når upp till än vad det är med Oscar.

:)

2009-04-30 @ 19:55:16
Postat av: Martina

Micke : Coooolt! Det måste vi ju bara pröva!

2009-05-01 @ 17:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0