Jag är så duktig!

Nu när höstkylan och mörkret kommer tidigare än vanligt så blir det mycket inomhus aktiviteter. Liams favoritgöra är ju att leka med pippin, det är väl ingen nyhet. Vi har letat lite inspiration i att leka stillsamt och iom att han redan kan kommandon som: puss, cirkus, kryp, tryck, sök osv. så är det inte lätt att hitta nästa steg. (Detta har inte jag lärt Liam utan Katta och Micke.) Öppna toalettrullar med godis i är ingen lek, slå in toalettrullar i t.ex. tidningspapper gör heller inte saken långlivad. Tittade i boken jag fick från familjen i Malmö och där finns en massa aktiviteter man kan göra. Vi har hittat en favoritgöra som dock inte stod i boken och det är att hämta saker. I början fattade Liam inte så mycket, utan blev lite frustrerad och skällde på mig. "Dumma dig, jag fattar inte vad du vill.. " Men redan vid övningstillfälle 3 verkar han klurat ut vad man ber om.

Jag började med att kasta pippin och säga "hämta den" och när Liam kom med pippin var det beröm. Efter ett tag försökte man få honom till att Lämna pippin i handen och det är faktiskt svårare än trott då han gärna släpper saken 1 meter framför en för att se om man har någon godis. Man får alltså inte sträcka ut handen eller ens ha handen knuten för då förstår han att det är en godis man gömmer. Utan han ska lunka ända fram till mig och sedan tar man fram godis och då släpper han pippin.

Detta har gått jätte fort och man blir smått förvånad över hans intelligens. Har aldrig hört talas om att det går så fort att lära hundar nytt. Att kasta något och att han kommer tillbaka med det är väl ingen nyhet iof. Utan det är mer det momentet att han förstår att man vill att han ska hämta saken och lägga den i handen. Efter att vi använt oss av pippin tog jag ett par gamla salladsbestick i trä, kastade iväg dem och sa "hämta den". Liam tycker givetvis att det är superkul att tugga på salladsbesticken så i 9 fall av 10 ville han hellre göra det. Men han verkar ha löst det nu.

Idag har vi övat på att låta besticken ligga på golvet, säga "hämta den". Vid ett tillfälle stod jag i köket och pysslade med annat, la den ena salladsgaffeln på golvet, och gick ut i hallen och sa "hämta den". Liam for ut i köket, hämtade gaffeln och kom fram till mig. Han släppte den vid mina fötter, och vist är väl detta godkänt med tanke på hur fort han lärt sig!

Filmade lite för skojs skull. Alltid kul att ha stegen dokumenterade.  :)
Steg 1. Kasta sak och hämta
Steg 2. Låta sak ligga på golvet, sen hämta


Lilla fotknytet på sin favoritplats
bredvid plastmatte i soffan


Kommentarer
Postat av: Birgitta

Duuuktig Liam! Imponerad! :)

2009-10-17 @ 23:01:16
URL: http://jisco.zoomin.se
Postat av: Kattalena

Jaaaa, så duktig han är!!!! :-D

2009-10-18 @ 10:36:30
URL: http://kattalena.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0